Hyvä herra,
 
Hellät tunteet ja kauniit ajatukset, joita kenties olen osaksenne suonut,
ovat tästä hetkestä eteenpäin menneisyyttä. Inho ja epäluulo teitä kohtaan
vahvistuvat päivä päivältä. Mitä useammin kuulen teistä, sitä
kauheammalta te vaikutatte, ja sitä
alttiimpi, halukkaampi ja lopulta pakotettu olen
teitä vihaamaan. Haluan tehdä selväksi, ettei aikomukseni ikinä ole ollut ryhtyä
tarjoamaan teille sydäntäni. Viimeisin kirjeenne vakuutti minut siitä, että luonteenne on
viheliäinen & inhoittava, eikä teissä ole häivähdystäkään herrasmiehestä, sillä ette ole tippaakaan
kunniallinen, hyväntahtoinen & mielenkiintoinen. En jaksa odottaa sitä hetkeä, jolloin
lakkaatte piinaamasta minua kirjeillänne & jätätte minut rauhaan. Pahin painajaiseni olisi, että
kohtaamme kasvokkain. Te olette tehnyt viimeisistä neljästä kuukaudesta elämäni ehdottomasti
piinallisimpia. Teidän vuoksenne olen hermostuksissani hetkinä, joiden tulisi olla kouluaikani tärkeimmät &
kiinnostavimmat. Armahtakaa minua pian, sillä odotan syömättä ja nukkumatta että
vapautuisin iljetyksestä, jota tunnen ajatellessani teitä. Älkää nähkö sitä vaivaa, että koskaan
vastaisitte kirjeeseeni.

Hyvästi iäksi,

Nti C.N.